In het begin heb ik drie doelen opgegeven waaraan ik nog moest werken. Deze doelen waren:
1. Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal.
2. De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.
3. Werken aan een muzisch aanbod vanuit een zorgvuldig gekozen onderwerp, geïntegreerd en strevend naar diepgang.
Hieronder kan je lezen hoe ik hieraan heb gewerkt:
1. Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal.
Aan dit doel heb ik vooral gewerkt door mijn evaluatiekoffer uit te werken. Via KAHO, internet en ankerschool heb ik met verschillende methodes kennis kunnen maken. Ook heb ik er rekening mee gehouden dat ik zowel op het proces, product en de beleving evalueer en dat ik aandacht besteed aan de verschillende graden.
Ook heb ik verschillende evaluatiemethoden uitgetest tijdens de stage en workshops, maar ik ga dit zeker nog verder blijven gebruiken. Het is een handig instrument voor de kinderen en ook voor jezelf. Je kan vragen wat er goed was en wat minder was. Hiermee kan je dan rekening houden om het volgende keer vlotter te laten verlopen.
Nu geef ik meer tips aan de kinderen en probeer het uiterste uit hun te krijgen. Nu zeg ik niet direct dat iets mooi is, maar stel ik vragen en geef ik opties hoe de leerlingen dit beter kunnen doen. Ik heb al op voorhand vragen in mijn hoofd die ik kan stellen, zodanig dat ik ben voorbereid op het moment voor de leerlingen meer muzisch te maken.
Tijdens de module muzische school heb ik mezelf en anderen moeten evalueren. Mijn zelfevaluatie ging over de workshop die ik heb gegeven met mijn medestudenten. Het was voor mij nog steeds moeilijk om mijzelf te evalueren, maar ik heb geprobeerd dit zo eerlijk mogelijk te bekijken. Wanneer ik vond dat iets veel beter moest kunnen heb ik dit ook op het evaluatieblad aangeduid en er een verklaring bijgeschreven. Ook voor de peerevaluatie heb ik geëvalueerd over de workshop dans. Het was ook weer zeer moeilijk, want iedereen had zeer goed zijn best gedaan! Toch heb ik eerst nagedacht hoe alles verlopen was en dan gekeken naar wie in welk puntje uitblonk. Uiteindelijk was het vaak dat iedereen evenveel had gedaan, maar op sommige puntjes was Tine beter en op andere puntjes was Stephanie dan weer beter. Ik heb hier telkens weer een korte beschrijving bij gegeven waarom iemand een bepaald punt kreeg.
Tijdens de voorbije periode heb ik toch wel een heleboel rond evalueren gewerkt. Dit was soms bewust, maar ook onbewust. Soms voor taken, maar soms ook niet. Kortom, ik denk dat ik op dit doel ook ben gevorderd, maar dat ik nog steeds moet rekening houden dat ik soms nog dieper moet ingaan waarom kinderen of mensen een bepaald iets geven, kiezen, schrijven,...
2. De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.Ook heb ik dit doel tijdens de module van muzische school verder kunnen uitbreiden. Ik heb in de verschillende workshops gezien hoe je aan de slag kunt gaan met kinderen uit de lagere school op een muzische manier. Vooral tijdens media heb ik veel bijgeleerd (een eigen song maken, popart, slidely, ...). De kinderen kunnen op deze manier aan de ICT doelen werken op een muzische manier. Ook valt het binnen hun eigen leefwereld, want ze maken een EIGEN song en een popart van zichzelf!
Ook tijdens drama heb ik veel bijgeleerd om de kinderen op een muzische wijze te benaderen en hun leefwereld erin te betrekken. Wanneer je een spelletje doet als opwarming dat te maken heeft met hun namen, door een situatie te vertellen dat over zichzelf of een vriendje gaat en door een boodschap te brengen aan een vriendje zonder iets te zeggen. Hierbij wordt de leefwereld van de kinderen aangesproken op een muzische manier.
Bij de workshop van beeld hebben we ook weer heel wat bijgeleerd! Iedereen werkte samen aan een heleboel mannetjes. En van deze mannetjes zou je kunnen vertrekken om een outfit uit te werken in 3D en zo de kledij bespreken.
Tijdens de stage heb ik ook rondom thema's verschillende filmpjes, foto's, prenten, ... laten zien. Deze waren allemaal gebracht in de leefwereld van de kinderen. Ook kregen de kinderen geregeld een brief van Kabouter Wijsneus. Deze brief hing ik dan op en de kinderen waren helemaal mee met het verhaal va de kabouter. Zo werd een weroles op een muzische wijze benaderd.
Ook gebruikte ik tijdens de stage mijn handpop 'Sammy de spin'. Hierdoor werden verschillende lessen gebracht door mij en 'Sammy'. Door Sammy te gebruiken benaderde ik de leefwereld van de kinderen. Uiteraard was dit op een muzische manier aangezien Sammy zelfgemaakt is en de kinderen mee waren met de magische kracht van Sammy!
Besluit, ook ik dit doel ben ik gegroeid. Ik heb tijdens de stage mijn lessen zoveel mogelijk aangepast aan de leefwereld van de kinderen en zoveel mogelijk muzisch gebracht. Ook heb ik nog veel bijgeleerd uit de workshops die tijdens de muzische school zijn gegeven. Hieruit kon ik weer meer dingen in de leefwereld van kinderen plaatsen en dit koppelen aan een muzisch deeldomein. Hierin kan ik nog steeds groeien, maar ik denk dat iedereen hier nog altijd in kan groeien. Je bent nooit klaar met leren en ook niet in het muzisch denken en doen!
3. Werken aan een muzisch aanbod vanuit een zorgvuldig gekozen onderwerp, geïntegreerd en strevend naar diepgang.
Tijdens de stage had ik het onderwerp bos herfst en dieren. Bij dit thema wou ik verschillende opdrachten verzinnen en verschillende domeinen van muzo benaderen, zodat de leerlingen een voldoende aanbod hebben gehad van de verschillende domeinen van muzo.
Dit heb ik dan tijdens de stage ook verwezenlijkt. Hiervoor verwijs ik naar de link: stagelessen. Hierin wordt exact beschreven wat ik heb gedaan tijdens de stage rond het thema bos, herfst en dieren. De domeinen die tijdens deze stage voorkwamen waren: muziek, drama en beeld. Beweging heb ik niet moeten geven en media is ook niet aanbod gekomen tijdens mijn lessen. Voor mijn stage zal ik nog graag willen werken aan het domein media zodat dit ook uitgebreid wordt en dat hier ook meer diepgang in zal gestoken worden.
Bij de workshops kregen we zelf het thema de jaren '60. Deze werden door de lectoren heel verzorgd en muzisch aangeboden. Ook kregen we van elk deeldomein iets te zien. Uit deze workshops heb ik veel inspiratie gehaald, maar dat kan je hierboven ook weer lezen (of de blogberichten tijdens mijn muzo dagen in Dworp). Zelf moesten we ook een workshop ineen steken over de jaren '60. Wij hadden dans gekozen en brachten de moves aan door gebruik te maken van een verhaal. We kaderden de workshop en hierdoor was er een muzische activiteit van een gekozen onderwerp. Wanneer je alle workshops te samen zette van dag 3, dan kon je vaststellen dat de kinderen een ruim muzisch aanbod hadden, dat allemaal met hetzelfde onderwerp te maken had, maar met een verschillend domein.
Conclusie: ook voor deze doelstelling wil ik nog meer groeien. Vooral rond het domein media. Dit gebruik ik zelf nog te weinig met kinderen. Voor de rest denk ik dat ik wel al voldoende variatie heb gegeven aan domeinen en dit voldoende heb gekoppeld aan een bepaald thema.
Ziezo dit was mijn zelfreflectie over de doelstellingen die ik had gekozen en hier kon je lezen hoe deze geëvolueerd zijn.
Groetjes Zulaika
Geen opmerkingen:
Een reactie posten