zondag 13 oktober 2013

Muzische groei




Hallo mensjes,
Bij een van onze opdrachten stond er dat we in het begin van dit semester drie doelen moesten selecteren die we al bereikt hebben en drie doelen die we nog niet hebben bereikt. 
Wel, ik had dit gedaan, maar had het nog niet op mijn blog gezet. 
Dus vanaf nu staat het er officieel op!!!




Mijn muzische groei:

Wel, ik denk dat ik nog heel veel moet leren omtrent muzo, maar eerst en vooral zal ik mijn drie doelen vertellen waarvan ik denk dat ik ze (ongeveer) heb volbracht:


1. Op een actieve manier participeren aan het culturele leven.
In mijn vrije tijd participeer ik aan het culturele leven. Dit doe ik bij harmonie 'De Ware Vrienden' te Stekene en bij 'WZK'.

Bij harmonie 'De Ware Vrienden' speel ik klarinet. Op vrijdagavond repeteren we voor de optredens die ons te wachten staan. Jaarlijks zijn er een aantal optredens die we geven en ook organiseert de harmonie leuke activiteiten voor de leden (en ook voor de niet-leden). Bijvoorbeeld een bbq, wafel- en wijnavond, harmonieweekend, ...

Ook geef ik zwemles bij 'WZK'. 'WZK' staat voor 'Waase ZwemKring'. Je kan me meestal op zaterdagmiddag tussen 12.00 u en 13.00 u vinden in het 'Sinbad' te Sint-Niklaas. Ik geef hier les aan de allerkleinste zwemmertjes.

Vroeger deed ik meer op een actievere manier mee aan het culturele leven, want toen zwom ik zelf nog wedstrijden, danste ik en zat ik ook nog op de muziekschool. Door het drukke 'schoolleven' heb ik hiervoor jammer genoeg geen tijd meer en heb ik deze drie dingen opgegeven. Als ik ben afgestudeerd, ga ik proberen terug muziekschool te volgen en eventueel terug te gaan zwemmen. Het zwemmen is niet alleen goed voor de conditie, maar je legt hierdoor ook heel veel sociale contacten.

De bovenstaande voorbeelden zijn manieren waarop ik op een actieve manier participeer of participeerde aan het culturele leven.


2. Beseffen en aanvaarden dat de smaak en de stijl van mensen verschilt.
Het is normaal dat mensen niet allemaal dezelfde smaak en stijl hebben. Daarom respecteer ik ook de smaak en stijl van andere mensen, maar ik geef wel mijn eigen mening op een respectvolle manier. Bijvoorbeeld als iemand een kunstwerk 'lelijk' vind en ik niet zal ik dit op een respectvolle manier meedelen. Ook zal ik niemand opdringen om iets 'mooi' of 'lelijk' te vinden. Ik vind het vooral belangrijk dat je mensen hun eigen mening, stijl en smaak laat kiezen en dit niet opdringt aan een ander.
Ook zou het maar vrij saai zijn als iedereen dezelfde smaak en stijl had. Als dit zo zou zijn, zou iedereen er ook hetzelfde uitzien en dit is denk ik niet echt realistisch. Dus het is maar normaal dat mensen verschillen in mening, smaak en stijl.


3. Openstaan voor het muzische en al onze zintuigen gebruiken om muzische ervaringen nog intenser te beleven.
Wanneer ik muzo-lessen geef, probeer ik altijd alle zintuigen erin te stoppen. Het kan natuurlijk niet altijd zijn dat alle zintuigen hierin voorkomen, maar toch probeer ik minstens twee à drie zintuigen erin te steken. Bijvoorbeeld luisteren naar sfeermuziek (horen), kijken naar materiaal dat er in de klas staat waarmee de les te maken zal hebben (zien) en dat ze ook aan het materiaal mogen voelen (voelen). Hierdoor zitten er al drie zintuigen in die worden geprikkeld, namelijk horen, zien en voelen.
Als ik zelf naar een voorstelling, expositie, ... ga kijken probeer ik ook altijd verschillende zintuigen te gebruiken. Door dit te doen beleef je het moment nog intenser, vind ik.

De doelen waaraan ik nog meer moet werken zijn:

1. Het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over het eigen muzisch handelen en dat van anderen, en dat evalueren in een genuanceerde taal.
Dit doel vind ik nog altijd vrij moeilijk. Ik heb altijd de neiging om alles goed en mooi te vinden, omdat ik de kinderen niet wil afbreken. Ook had ik dit doel erbij gezet, omdat ik nog niet echt vanuit de ankerscholen heb leren evalueren rond muzo. Bij de vorige ankerschool werd dit nog met punten gedaan en dit is niet hoe het volgens muzo hoort.
Eigenlijk moet ik eerder naar het proces kijken en de kinderen bijsturen, hun tips geven over hoe het nog kan en welke technieken ze allemaal kunnen gebruiken.

Aan dit doel ga ik werken door eerst en vooral de evaluatiekoffer uit te werken en ook informatie te vragen aan hoe mijn mentor hiermee omgaat (en bespreek ik samen met haar over hoe zij evalueren rond muzo).
Ook ga ik de evaluatie-instrumenten zelf uittesten en ook uittesten in de stage. Zo zal ik het vermogen ontwikkelen om kritisch te reflecteren over mijn eigen muzisch handelen en dat van anderen.


2. De leefwereld van kinderen op een muzische wijze benaderen.
Ook wil ik meer vertrekken vanuit de leefwereld van kinderen. Dit ga ik doen door de kinderen goed te observeren. Ook moet ik dit op een muzische wijze doen. Dit zal ik waarschijnlijk ook uittesten tijdens de stage(s).
Dit kan gebeuren tijdens wero, want dan moeten ze veel ontdekken over het bos. Dit kan ik dan op een muzische manier brengen. Hierover zal ik dan eerst een brainstorm maken en het nadien verder uitdiepen hoe ik het ga aanpakken, wat ik allemaal ga gebruiken en wat het heeft opgeleverd.


3. Werken aan een muzisch aanbod vanuit een zorgvuldig gekozen onderwerp, geïntegreerd en strevend naar diepgang.
Waaraan ik ook nog moet werken is het hierboven beschreven doel. Ik wil hier vooral tijdens de stage aan werken. We hebben een onderwerp gekregen waarrond we de gehele stage moeten werken. Het thema is 'bos - bosdieren - herfst'. Bij dit thema wil ik verschillende opdrachten verzinnen en verschillende domeinen van muzo benaderen. Zo wil ik dat de kinderen voldoende verschillende domeinen hebben benaderd en dat ze hierbij verschillende opdrachten uitvoeren. Zo krijgen ze een muzisch aanbod vanuit een gekozen onderwerp.



Ziezo hier kon je mijn drie doelen die ik heb bereikt en de drie doelen die ik nog niet volledig heb bereikt lezen. Binnenkort zal je wel al informatie zien verschijnen omtrent de stage en mijn muzische groei.
Groetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten